Zelfontwikkeling
Dit verslag schreef ik naar aanleiding van mijn trainers training, m.b.t. ‘ruimtelijk werken’. Expliciet vertaalt men het begrip ruimtelijk werken binnen NLP naar de fysieke ruimte en de mentale ruimte. Doelgroep; de NLP Practitioner.
De letterlijk fysiek gebruikte ruimte die men inneemt bijvoorbeeld bij:
– Plaatsankers; als trainer en Programmer en Subject bij diverse interventies
– Waar staat P. t.o.v. S? (links, rechts)
– Gebruik van het lijf m.b.t. bewegingen in de ruimte die ook de diverse indicaties weergeven van filteren.
De mentale ruimte
De innerlijke wereld, die onder andere word opgebouwd vanuit gefilterde referentiestructuur en intern word gerepresenteerd volgens persoonlijke achtergronden. Bijvoorbeeld:
– Sociaal Panorama waarbij uitgegaan wordt dat iedereen zijn sociale omgeving innerlijk weergeeft als een soort landschap: een panorama. Een denkbeeldige 3D ruimte om de persoon heen waarin elke persoon in je leven een bepaalde plaats heeft.
– Emoties en ook lichamelijke klachten. Deze kunnen in de ruimte worden geplaatst om inzichtelijk te maken wat erachter ligt, het begrip te onderzoeken en de constructie te veranderen, zodat ook de emotionele laag verandert.
De mentaal waargenomen ruimte kan ook fysiek in de ruimte worden weergegeven bijvoorbeeld dmv ‘uitspelen’ (eerst gedissocieerd vervolgens geassocieerd) waardoor bewust verandering kan plaatsvinden in de fysieke ruimte (met de gekoppelde criteria en overtuigingen op diverse niveaus) en daardoor verandering in de mentale ruimte en daardoor transformatie aan gekoppelde Interne Staat.
De fysiek ingenomen ruimte van ‘omgeving’ en ook waargenomen bij anderen en de eigen fysieke ingenomen ruimte kan invloed hebben op de persoonlijk ingedeelde mentale ruimte en de bijhorende Interne Staat en visa versa.
De volgende alinea’s heb ik gewijd aan ruimtelijk werken vanuit het begrip ‘online’ trainingen vs fysieke trainingen volgen.
Online als een virtuele ruimte (een matrix) die aangeboden wordt in onze fysiek ruimte via bijvoorbeeld pc, laptop en Phone. En hoe deze manier van ruimtelijk werken t.o.v. het beeldscherm (fysieke omgeving) info verwerkt/vervormd kan worden in de dieptestructuur en interne representaties geeft.
Waarbij de aangeboden info via persoonlijk filter waargenomen wordt, beïnvloed door neurologische factoren en de sociale en individuele achtergrond, en vervolgens voor interne representaties zorgen (innerlijke matrix). In combinatie van de actuele fysiologie bepaalt dit de staat van ‘zijn’. Beide zijn over en weer afhankelijk van elkaar en beïnvloeden elkaar. De output in taal filtert men vervolgens naar de oppervlakte waarbij weergavefilters van, weglatingen; generalisaties en vervormingen een rol spelen. Gedrag is een uitdrukking van de huidige staat.
ZELFONTWIKKELING VIA HET NET
U vraagt
In dit digitale unieke tijdperk waarin men overspoeld wordt door alle Pops en Ups die verschijnen met unieke gelukmakende producten die digitaal worden aangeboden om ons lege saaie leventje te verrijken en eindelijk dan dat echte geluk te laten ervaren. Men laat zich verleiden tot dromen die men in hun stoutste dromen nog niet eens heeft kunnen dromen. Dat is wat het verslavende en voor velen in trancebrengende kastje waar meerdere uren van een mensenleven veelal starend word vertoefd, doet. De ‘u vraagt wij draaien’ instelling waarbij lijkt of er nauw aangesloten wordt op de behoefte van de consument, heeft ook zijn weg gevonden naar de verlangende en naar communicatie-verbindingzoekende-eenzame-hunkerende zelfbewuste surfer op het internet, lees ‘het net’. Want ook dat is dit tijdperk anno 2018 ‘Zelfbewust’ en Selfmade’ met cursussen en opleidingen via ‘E-learning in een E-environment. In Amerika is deze tendens ook groot; meer dan 7 miljoen studenten volgen minstens één online cursus. Lekker thuis in eigen tijd in pyjama op de bank. Gemak dient de mens, waarbij communicatie en zelfontwikkeling op het internet, online en digitaal, on-demand nu als een soort Febokroket voor bijna gratis uit de muur te trekken is.
ZIJN DAARMEE FYSIEKE TRAININGEN HELEMAAL VAN DE BAAN? NEE! STERKER NOG, ‘FYSIEKE TRAINING IS ONMISBAAR’
Verlangen en wens
Toch lijkt het dat kennis die is opgedaan via online trainingen, webinars en tutorials, in ‘het echt’ soms best lastig of moeilijk is. En het gevoel van zelfvertrouwen het eenheidsbewustzijn of de beloofde verbinding is dan nog steeds een vaag en abstract begrip. Het nagestreefde succes blijft daar hangen in het verkleinde beeld (beeldscherm) buiten zichzelf.
En tegelijkertijd lijkt daar toch aan alle kenmerken voldaan te zijn. Visuele en auditieve aspecten die in het beeld waarneembaar zijn, vervullen een interne gemoedstoestand waar men al lange tijd naar gehunkerd heeft. En de spiegelneuronen doen automatisch hun werk hoor. Lipjes getuit borstjes vooruit! En daar is het zelfvertrouwen. Het is direct voelbaar in het lijf, dus echt! Want wat gevoeld wordt, beweegt of staat stil, drukt, verwarmt, verkoelt, siddert als een aal door het lijf. En zodra men deze interne staat aanschouwt, openbaren zich de prachtigste kleuren en vormen. Zelfs geluiden als zoemen tot gezang van een sprookjesachtig koor van engelen is niet ongewoon. De rust doet zijn intrede… Ware het niet dat als het beeld uit het oog is, er hieraan vaak slechts een interne herinnering overblijft met een veeg gevoel van onbereikbaar en verlangen
Uitspraken als ‘Ik wil ‘het’ echt heel erg graag’‘ maar ‘ik kan het niet’ ondersteunen de onderliggende overtuiging ‘ik ben waardeloos’. In eerste instantie ziet men het lijf zich richten, schouders rechten, ietwat naar voren buigend, de ogen flonkeren, waarbij de richting gefocust is de stem volume heeft en accenten legt en het lijf als ware energie uitstraalt. Wat direct wordt opgevolgd door een diepe zucht vanuit de onderbuik,het tempo van spreken vertraagd en er zijn langere pauzes. De ogen schieten alle kanten op. Eerst linksonder daarna rechts onder. En het hele lijf begint kleine asymmetrische bewegingen te vertonen
Nog steeds zit men achter/voor het zwarte beeldscherm te koekeloeren, smachtend naar de beloofde verandering en groei in het dagelijks leven en weg van wellicht het gevoel van afwijzing. Een intern verlangen en de wens blijft, alsof er voor een korte tijd een glanzende wortel werd voorgehouden waaraan even mocht worden geroken. Langzaam veranderen de eens zo glanzende ogen in doffe in het niets starende kooltjes…
Jammer dat er nu geen ‘juf’ over de schouders meekijkt en een duwtje in de juiste richting geeft.
Nonverbaal
Als in een dans zijn bovenstaande kenmerken op afstand natuurlijk al waar te nemen, want zoveel verschillen met het grote dierenrijk zijn er op dat vlak niet. Het grootste gedeelte van onze communicatie is namelijk non-verbaal, tonaliteit en fysiologie en niet verbaal (Bron *3: Albert Mehrabian). Men is zich hier vaak totaal niet van bewust. De eerste elementen spelen een grote rol in de geloofwaardigheid en daarmee de impact van de boodschap. Om effectief en betekenisvol te communiceren is het belangrijk dat de 3 elementen ondersteunend (congruent) aan elkaar zijn.
Waggeldans
Als men goed kalibreert, en dus echt zonder eigen betekenis en invulling zintuiglijk gaat waarnemen, en hierbij zowel tonaliteit en het gehele lijf als communicator meeneemt in de ruimte waar dit zich afspeelt dan krijgt men veel informatie die direct te linken is aan het MOW van de communicator en de op dat moment actieve programma’s. Men kan dan de opeenvolging van de verschillende fysieke gedragingen als een soort communicatiedans zien die een heel verhaal met betekenis vertegenwoordigd. Precies zoals bijen doen als ze de exacte GPS gegevens doorgeven aan elkaar met de ‘waggeldans’ als een goede locatie is gevonden mbt voedselvoorziening (bron *2: Karl von Frisch).
Betrokkenheid en verbinding>
Nu kan men zich afvragen hoe de betrokkenheid en verbinding wordt ervaren met de aangeboden stof met het kijken naar en door een scherm. Door het kijken naar een ‘pratend hoofd’ en beelden en plaatjes die iets uitleggen kan men makkelijk afstand nemen van de aangeboden stof en verbinding ervaren bij een meer aantrekkelijk onderwerp wat zich afspeelt in de binnenwereld (bron*1: http://nlpuniversitypress.com). Ook wanneer de manier waarop men leert nauw aansluit bij de manier waarop men graag leert zal er meer verbinding ervaren worden en zullen resultaten aanzienlijk verbeteren (Accelered learning). Nu bestaat de mogelijkheid dat de online aangeboden stof een eigen leven gaat leiden en zich binnen de muren van het eigen M.O.W. gaat afspelen en daardoor niet de resultaten biedt zoals een fysieke training zou kunnen bieden. In dat geval ontbreekt er een feedbackloop.
Afstand nemen
Daarbij bezit de mens het vermogen emotioneel afstand te nemen van een situatie, zich gevoelsmatig los te maken van een ervaring en bezit de vaardigheid om bewust een aantal zintuigen uit te sluiten. Iets wat onbewust een patroon kan zijn wanneer in het verleden zich dermate nare, al dan niet zeer traumatische, ervaringen hebben voorgedaan, waarbij deze manier van afstand nemen uit zelfbehoud en overleving een manier van leven is geworden in het dagelijkse huidige leven. Hoe wordt dan de afstand tot het beeldscherm en de lesstof ervaren? Soms zijn ervaringen zelfs zo overweldigend dat er zoveel afstand wordt genomen dat men ‘uit zichzelf’ stapt. Als het ware een dubbele afstand creëert. Zou het kunnen zijn dat juist deze dubbele afstand tot stand gebracht wordt door het beeldscherm? Die daarnaast ook nog eens een vaste plek heeft in de ruimte, namelijk voor de persoon. En datgene wat zich in de ruimte in het beeld afspeelt daar maak men zelf geen onderdeel van want men bevind zich in de eigen omgevingsruimte waar het beeldscherm een onderdeel van is.
Flexibiliteit en ruimte
‘Diegene met de meeste flexibiliteit beheerst het systeem’
Door flexibel in de schoenen van een ander te kunnen stappen en de wereld vanuit een andere invalshoek te bekijken en ervaren kan men nieuwe keuzes creëren waar men misschien zelf in eerste instantie niet aan heeft gedacht. Dit betekent in het geval van online leren, dat het vermogen om betrokkenheid en verbinding te ervaren met de lesstof van het beeldscherm van belang is om deze ook te kunnen integreren. Het vereist tevens het vermogen om tijdelijk afstand te doen van het eigen wereldbeeld om zodoende vanuit nieuwsgierigheid een zuivere andere positie in te nemen. En ook om op afstand waar te nemen wat deze nieuwe input voor effect heeft op de persoon zelf.
Ruimtelijk gezien zijn er diverse posities t.o.v. het beeldscherm en het aangeboden lesmateriaal. Waar bv ervaart men het beeldscherm en de aangeboden stof zich in de innerlijke wereld. Met welke codering is dit opgeslagen en aan welke emotionele waarde is dit gekoppeld?
Verbinding/betrokkenheid en afstand nemen/creëren hebben dus een grote invloed op de verwerking van ‘online’ informatie.
Of je je nu kunt verbinden of juist afstand neemt of ervaart van de online aangeboden lesstof door het beeldscherm heen, zelfontwikkeling gaat om persoonlijke groei. Door de duw in mijn rug van mijn juf, het vertrouwen en de steun die ik zelf ervaren heb, heb ik jaren geleden doorgezet en me gecommitteerd aan mijn wensen en verlangens diep van binnen.
Doordat bij de ‘ideale’ fysieke training direct zicht is op hoe stof verwerkt wordt, kan er ook geanticipeerd worden op persoonlijke leerbehoeftes en de verwerking van de aangeboden stof.
De volledige ‘waggeldans’ is, van zowel aanbieder als ontvanger, waarneembaar en gaat niet verloren in de vervormingen van een beeldscherm. Ook zijn de resultaten en effecten van interventies direct duidelijk en vanuit verschillende posities te ervaren om zodoende nieuwe keuzes te ontwikkelen, en daarmee nieuw gewenst gedrag te vertonen in een situatie. De wisselwerking tussen student, studenten en aanbieder is duidelijk onmisbaar voor groei en ontwikkeling en als zodanig een must voor trainingen.
Tegelijkertijd is de verwerkingscapaciteit van het onbewuste brein groot, het legt verbanden, werkt associatief, pakt beelden, emoties, ervaringen mee en is daardoor in essentie slimmer dan het bewuste. (bron: Ab Dijksterhuis) Hieruit zou toch ook voorzichtig geconcludeerd kunnen worden dat het misschien niet uit zou maken of je nou fysiek een training volgt of online/via een beeldscherm. Want we nemen ook datgene waar wat zich in essentie in het veld zich aandient en buiten ons bewuste waarnemen. De vraag blijft natuurlijk bestaan welke informatie wel of niet tot ons ‘zelf’ / ‘bewustzijn’ doordringt, dus door ons geconditioneerde filter. En dan is het toch handig om feedback te ontvangen van onze mede klasgenoten.
Ooit kun je praten met Jezus of Socrates!
Jaren geleden werd door Edgar Cayce (18 maart 1877 – 3 januari 1945) het volgende voorspeld:‘Op een dag zullen misschien de mechanische middelen worden uitgevonden, die ons in staat zullen stellen om ons af te stemmen op de Akasha archieven. Zodat we misschien in staat zullen zijn af te stemmen op de gesprekken van Socrates of van Jezus of van het Eerste Continentale Congres! Want deze archieven zijn als radiogolven die opgepikt kunnen worden uit de ether, als we maar weten hoe we ze kunnen vinden.
Hoewel zelfontwikkeling via het net een prachtige opstap kan zijn om meer bewustzijn te creëren en jezelf te ontwikkelen, prefaleert een fysieke training opdat hierdoor onder andere meer zintuiglijke informatie beschikbaar is. En het is zondermeer handig om met dat we straks volledig mechanisch kunnen afstemmen op de Akasha archieven we onszelf ook meer kunnen begrijpen en bewustzijn gaan krijgen van zowel intra -alswel interpersoonlijke communicatie. Want tot op heden is nog niet iedereen gezegend met het feit om met een vinger in de lucht in te pluggen op ‘het veld’ om de nodige informatie te downloaden.
Michelle